En toen was het crisis.....

April 2020…..meer dan ooit ben ik in gedachten en gevoel terug bij die week in september 2008. Nu houdt het corona virus ons in de tang, toen klapte de bubbel in de financiële branche en ging de ene na de andere financiële instelling onderuit.

Samen met mijn compagnon Antoinette Kalkman vormde ik de trotse directie van FlexFront. In 2004 vol ondernemerszin gestart als uitbestedingspartner voor diverse geldverstrekkers. We maakten hypotheekoffertes in een tijd waarin de aanvragen ons om de oren vlogen. En dat allemaal met medewerkers die vanuit huis werkten. Daardoor waren we flexibel en konden we goed inspelen op de pieken en dalen in het werkaanbod. Echter, thuiswerken, wat in deze tijd een must is, stond toen nog in de kinderschoenen. Thuiswerken? Dat was louter iets voor minder geschoold werk en not done in de financiële branche. De reclame van de Gouden Gids met de thuiswerkende garnalenpeller had iedereen op het netvlies. Ken je hem niet? Hij staat op YouTube. We waren met thuiswerken onze tijd ver vooruit. Roeien tegen de stroom in, dat waren we dus wel gewend, maar wat nu op ons afkwam….

In een mum van tijd waren wij onze klanten kwijt door de kredietcrisis. Er was geen funding meer om hypotheken te verstrekken. Één voor één gingen onze klanten failliet of moesten hun hypotheekactiviteiten staken. Ons bedrijf met ruim 20 medewerkers, die keihard hadden meegewerkt aan de opbouw, balanceerde op het randje van de afgrond. Behalve de mogelijkheid voor deeltijd WW, was er geen steun van de overheid. Van de banken hoefden we al helemaal niets te verwachten, die moesten zelf overeind gehouden worden door de overheid. Dus of we wel de pensioenpremie wilden betalen en die maandelijkse aflossing van ons krediet ging ook gewoon door. ‘Nee sorry, daar kunnen we geen uitzondering voor maken’.  Uitstel aanvragen van te betalen loon- en/of omzet belasting was ook geen optie. De aanvraagprocedure alleen al zou ons weken kosten en die tijd hadden we niet.
 
Wat we wel hadden, was het geloof in ons bedrijf. Een niet lullen en niet opgeven mentaliteit en een enorm vertrouwen in elkaar dat we dit te boven zouden komen. We hebben destijds om niet een derde aandeelhouder aangetrokken en gekeken welke mogelijkheden er nog lagen. In plaats van ons te richten op de geldverstrekker, hebben we ons businessmodel omgegooid en zijn we ons gaan richten op dienstverlening voor het intermediair. Tot ons verdriet, moesten we wel afscheid nemen van een groot deel van onze medewerkers.
 
Met veel vertrouwen in onszelf en in ons overgebleven team, kansen zien en aangaan, hard werken, flexibel blijven denken en vooral niet bij de pakken neer gaan zitten, is het ons gelukt. Na verloop van tijd konden we zelfs eerder ontslagen medewerkers weer aannemen en in 2016, 2017, 2018 en 2019 zijn we de Beste Serviceprovider geworden. Uiteindelijk hebben we in 2019 ons bedrijf verkocht.
 
Ondernemers, zet je schouders eronder, kijk naar wat wellicht nog wel kan en pas je dienstverlening aan. Dat dit niet voor iedereen op zal gaan en deze situatie niet helemaal te vergelijken is, realiseer ik me dondersgoed. Dat deze crisis beslist zal leiden tot faillissementen is enorm zuur, zeker als je jaren keihard hebt gewerkt, ook dat besef ik. Het is gewoon *@#$%^&.  Maar ook hierna zullen er weer kansen liggen, keep your head up and hopes high, you can do it!
 

© Spreekrecht

Contactgegevens

Als ik je van dienst kan zijn of als je vragen hebt, aarzel dan niet contact met mij op te nemen.

SpreekRecht
Patricia Boer
At the Office, Pelmolenlaan 2
3447 GW Woerden
M: 06  249 29 709
E: welkom@spreekrecht.nl

Contactformulier

Versturen
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten